Lila Bastani Noshahr

Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران

Sunday, December 20, 2020

 بیانیه شبکه یاری کودکان کار به مناسبت روز جهانی پیشگیری از کودک آزاری

خبرگزاری هرانا – مصادف با روز جهانی پیشگیری از کودک آزاری، شبکه یاری کودکان کار با انتشار بیانیه ای ضمن هشدار نسبت به افزایش موارد آزارهای جسمی و جنسی کودکان کار در جامعه، خواهان برخورداری از حداقل های رفاه و آسایش و آرامش برای همه کودکان ایران فارغ از جنسیت و ملیت شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است “بررسی های ما نشان می دهد که این کودکان در گارگاههای زیر زمینی و مخوف به بدترین وجه استثمار شده و آزارهای جسمی و جنسی را متحمل می شوند و بسیاری از آنان توان بازگویی آزارها را ندارند. این درحالی است که در مجلس ششم قانون ضد حقوق کودکی به تصویب رسید که بر اساس آن کارگاههای زیر ۱۰ نفر از شمول قانون کار خارج شد و هیچ گونه نظارتی بر آنان نیست اما اغلب کودکان در کارگاههای زیر ده نفر به کار گمارده می‌شوند”.
به گزارش خبرگزاری هرانا، شبکه یاری کودکان کار، مصادف با روز جهانی پیشگیری از کودک آزاری با انتشار بیانیه ای خواهان ایجاد شرایط برابر برای امکان زندگی و تحصیل و برخوردای از حداقل های رفاه و آسایش و آرامش برای همه کودکان ایران فارغ از جنسیت و ملیت شد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: “بارها اعلام کرده ایم که کار کودکان محصول عوامل مختلفی است که در طی آن فقرا در نبود توزیع عادلانه ثروت به حاشیه رانده شده و از دانش و منزلت و حد اقل های رفاه محروم مانده اند و به گفته جامعه شناسان در طی سال های اخیر این بی عدالتی فراگیر منجر به “حذف طبقه اجتماعی فقرا” و سوق دادن آنان به حاشیه شده است. این طبقه به حاشیه رانده شده ای که حالا فقط برای بقای خود تلاش می کند، به اشتغال غیررسمی روی می آورند که در این فرایند، بخش مهمی از تامین معاش خانواده بر شانه های نحیف کودکان سنگینی می کند. و البته که خانواده های مهاجران (عمدتا افغانستانی ) نیز به دلیل فقدان هر گونه حمایت های اثربخش حداقلی دولت همواره به چنین سرنوشتی دچار هستند”.