Lila Bastani Noshahr

Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران

Thursday, June 2, 2022

-

 ایران رکورد دار اعدام در جهان در سال ۲۰۲۱

سازمان عفو بین‌الملل، ایران را رکورد دار اعدام در جهان در سال 2021 معرفی کرد. عفو بین الملل گفت ایران در دوران رئیسی بالاترین اعدام‌ها را از سال 2017 تاکنون داشته و اعدام‌ها باید بیشتر از ارقام رسمی منتشر شده باشد. در حاکمیت دیکتاتوری ولایت فقیه، کمتر روزی را سراغ داریم که بساط دار و اعدام برپا نباشد؛ چرا خامنه‌ای به رغم آگاهی نسبت به هزینه سیاسی و بین‌المللی هر اعدام، دست از اعدام بر نمی‌دارد؟

اما پرسش اصلی این است که در برابر همگان قرار دارد، این است که علت این همه اعدام در این رژیم برای چیست؟ پاسخ را میتوان در مؤلفه‌های زیر جستجو نمود:

۱. این حاکمیت به دلیل فقدان مشروعیت اجتماعی و ناتوانی در حل مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی؛ برای حفظ نظام جز سرکوب و اعدام، راه دیگری ندارد. سرکوب به صورت کلاسیک روی تولید ارعاب سوار است و ابزار اصلی برای ارعاب؛ اعدام و زندان است.

۲. برای نظام‌های دیکتاتوری؛ اعدام و زندان شاخص ادامه حکومت و تعادل برتر دستگاه سرکوب است؛ از این رو سقوط این دو شاخص به منزله پایان نظام است. همانگونه که در انقلاب کبیر فرانسه، حاکمیت با سقوط زندان باستیل سرنگون شد و در انقلاب سال ۵۷ سقوط اوین به منزله پایان کار نظام سلطنتی و شاه بود.

خبر از سایت جوانه ها