Lila Bastani Noshahr

Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران

Saturday, June 4, 2022

-

 یک روز پس از سخنرانی شاهزاده رضا پهلوی، علی خامنه‌ای درباره بازگشت خانواده سلطنتی هشدار داد و بازگشت به حکومت پهلوی را «ارتجاع» خواند. رهبر جمهوری اسلامی در مراسم سی و دومین سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، تبعیت کردن از سبک زندگی غربی در سیاست و سبک زندگی را «ارتجاع» خواند.

خامنه‌ای که پس از دو سال در مراسم سالگرد مرگ بنیانگذار جمهوری اسلامی سخنرانی کرد، گفت: «در دوران پهلوی سبک زندگی غربی حاکم بود. انقلاب آن را پس زد. هر کسی که به سمت زندگی و فرهنگ غربی برود مرتجع است. نگذارید کشورتان به سمت ارتجاع برود.» او همچنین با مقایسه انقلاب سال ۵۷ ایران با انقلاب‌های فرانسه و روسیه گفت: «در فرانسه پس از انقلاب، همان خانواده‌ای که انقلاب علیه آن‌ها انجام شده بود به دلیل حضور نداشتن مردم در صحنه، به قدرت برگشتند.» این سخنان یک روز پس از سخنرانی و نشست خبری شاهزاده رضا پهلوی بیان شد که در آن تأکید کرد حکومت جمهوری اسلامی «رفتنی» است. شاهزاده رضا پهلوی با تأکید بر اینکه میزان آمادگی مردم برای مقابله با حکومت و از سوی دیگر درماندگی حکومت به بیشترین حد رسیده، خواستار راه‌اندازی سریع ساز و کار هماهنگی برای مدیریت جنبش‌های اعتراضی و اعتصابات در ایران شد.

شاهزاده رضا پهلوی روز جمعه ۱۳ خرداد در یک سخنرانی و نشست مطبوعاتی گفت امروز خانواده‌ای نیست که رژیم جمهوری اسلامی، عزیزی را از او نگرفته باشد. او گفت که این حکومت از تأمین نان مردم عاجز مانده و رفتنی است. شاهزاده رضا پهلوی با تأکید بر اینکه میزان آمادگی مردم برای مقابله با حکومت و از سوی دیگر درماندگی حکومت به بیشترین حد رسیده، خواستار راه‌اندازی سریع ساز و کار هماهنگی برای مدیریت جنبش‌های اعتراضی و اعتصابات در ایران شد. او در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال ایران اینترنشنال درباره مکانیزم هماهنگی بین نیروهای مبارز، وضعیت فعلی کشور را شبیه به رمان بینوایان ویکتور هوگو توصیف کرد و گفت که حکومت از تأمین نان شب مردم عاجز شده و کارد به استخوان رسیده است. شاهزاده رضا پهلوی تأکید کرد که در حال حاضر مهم‌ترین موضوع، پر کردن خلأ پس از فروپاشی جمهوری اسلامی است و وضعیت آینده، بستگی به نقش مردم دارد اما نیاز به رهبری هم وجود دارد. به گفته او، این رهبری مانند سابق نیست که یک نفر همه دستورات را بدهد و به همین دلیل باید شرایطی را فراهم کرد تا همه نیروها، وضعیت را برنامه‌ریزی و مدیریت کنند. شاهزاده رضا پهلوی گفت که اگر نیروها و رهبران سیاسی خود را برای ایفای نقش در آینده آماده نکنند باز کار نیمه کاره خواهد ماند. او در ابتدای سخنان خود ضمن همدردی با خانوادگان سوگوار متروپل و جان‌باختگان اعتراضات ماه‌های اخیر، دی ۹۶ و آبان ۹۸، مقاومت مردم در اعتراضات ماه‌های اخیر را شبیه به ایستادگی مردم در مقابل صدام در جنگ هشت ساله دانست. شاهزاده رضا پهلوی خطاب به مردم گفت: «این بار شما با دستان خالی در مقابل دشمنی قرار دارید که نه در بغداد، بلکه در بیت فساد و جنایتش در تهران نشسته است.»