Lila Bastani Noshahr

Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران

Sunday, June 2, 2024

بازداشت گسترده و اخذ تعهد از دختران دانشجو در دانشگاه آزاد سوهانک

 

بازداشت گسترده و اخذ تعهد از دختران دانشجو در دانشگاه آزاد سوهانک

خبرگزاری هرانا – کانال های دانشجویی از بازداشت پرشمار و اخذ تعهد از دختران دانشجو در دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک، در روز یکشنبه ششم خردادماه به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ده ها دختر دانشجوی دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک بازداشت و مجبور به ارائه تعهد شدند.

خبرنامه امیرکبیر، تعداد دانشجویان بازداشت‌ شده را دست کم ۱۰۰ تن تخمین زده است. ماموران انتظامی روز یکشنبه ششم خردادماه، با باتوم و اسلحه در مقابل دانشگاه مذکور مستقر شده و به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، اقدام به بازداشت گسترده دانشجویان دختر کرده اند، ماموران مذکور دانشجویان را به داخل دو ون سفید مستقر در مقابل دانشگاه منتقل کرده و از آنها تعهد اخذ کردند.

گزارشات کانال های دانشجویی حاکی از آن است که برخی دانشجویان دختر تنها به‌ دلیل پوشیدن مانتوی جلوباز مجبور به امضای تعهد شده اند و در مواردی به آن‌ها گفته شده که تا وقتی چادر سر نکنند یا جلوی مانتوشان را با سنجاق نبندند، حق خروج از ون را ندارند.

از زمان اجرای طرح موسوم به «نور» که از تاریخ ۲۵ فروردین ماه با نیت اعمال فشار مضاعف برای تحمیل حجاب اجباری به شهروندان صورت گرفته، گزارشات متعددی از برخوردهای خشونت آمیز، بازداشت زنان بر سر حجاب و مسدودسازی صفحات مجازی شهروندان منتشر شده است.

لازم به ذکر است، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شهریورماه سال گذشته نیز با انتشار بیانیه ای تفصیلی به بررسی لایحه جدید حجاب در ایران و معرفی عناصر کلیدی در پیش برد تصویب و اجرای این لایحه پرداخته بود و استدلال می کند که این لایحه تعهدات ایران تحت معاهدات بین المللی حقوق بشر را نقض می کند که نشانگر سرکوب سیستماتیک استقلال و آزادی های شخصی زنان است